Geplaatst op
De laatste jaren heeft het online shoppen grote vlucht genomen. We zien dat fysieke winkels het moeilijk hebben. De laatste jaren zijn een aantal bedrijven op de fles gegaan, denk aan V&D en Free Recordshop. Het heeft allemaal te maken met de digitalisering van onze aankopen en natuurlijk met de mogelijkheid om muziek te downloaden, al dan niet zonder er voor te betalen. Natuurlijk is het niet mogelijk om Falke sokken te downloaden, hoewel met de komst van 3D-printers zijn we daar niet zo zeker van. Voorlopig is het gewoon nog falke sokken kopen wanneer we ze graag willen.
Online bestedingen
In het eerste kwartaal van 2018 was er een bijzonder groei te zien van zo’n 6,25 miljard aan consumentenbestedingen. Dit was een grotere groei dan te zien was in het eerste kwartaal van 2017. Wat wordt er nu eigenlijk allemaal online gekocht? We hebben een overzicht voor je gemaakt:
- Eten (42 %)
- Speelgoed (34%)
- Schoonheids- en gezondheidsproducten (23%)
- Elektronica (18%)
- Tickets voor evenementen (18%)
(Groei Q1 2018 ten opzichte van Q1 2017)
Kopen met je telefoon
Het is een ongelooflijke ontwikkeling dat je met een telefoon (eigenlijk een handcomputer waarmee je kunt bellen) aankopen kunt doen. Dat konden we jaren geleden toch niet vermoeden? En de grap is dat het aantal aankopen met de telefoon elke jaar nog toeneemt. Het is ook zo gemakkelijk, niet waar? Een telefoon is een verlengstuk van jezelf geworden. Heel logisch eigenlijk dat je dan er aankopen mee gaat doen. Een ontwikkeling die zeker niet gaat stoppen.
De winkel van de toekomst
Gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren menen we dat de winkel van de toekomst duurzaam is en interactief. Ook het concept blijf belangrijk, dit moet origineel zijn en aantrekkelijk. Omdat veel online wordt gekocht zullen er ook plekken moeten zijn om dit op te halen. De fysieke winkel zal meer en meer de plek worden waar we de gekochte spullen kunnen aanpassen en eventueel daar laten wanneer we niet tevreden zijn. De fysieke winkel is een plek van inspiratie geworden, om daarna thuis een aankoop te doen. Een goed gevoel krijgen van een winkel, voor maximale inspiratie, dat is een opdracht van de winkelchef van de toekomst.
Meer ontdekken?
Op onze site leer je meer over marketing en reclame via Google. Superleuk en handig. Check alle blogs en doe er je voordeel mee.
Gerelateerde berichten
Dit zijn de schoenentrends van 2019
De trends voor schoenen zijn trends die snel kunnen veranderen. Toch weet een aantal modellen trends langere tijd stand te houden. Wij hebben voor...