Advertentie bron

Waarom klassieke marketingtechnieken nog steeds effectief zijn?

Geplaatst op

Er bestaan verschillende technieken als het gaat om mensen bewust te maken van een product en hen ertoe aan te zetten het aan te schaffen of een abonnement te nemen op een streamingdienst. Lees snel verder om te ontdekken wat jij als ondernemer kunt hebben aan klassieke marketingtechnieken. 

De interactie met het concrete

Klassieke technieken om marketing te bedrijven zijn nog steeds effectief omdat mensen ervan houden een directe interactie te hebben met het concrete als het gaat over ideeën. In feite is marketing het communiceren van ideeën en deze door laten werken in de geest van de potentiële consument om hem of haar aan te zetten een aankoop te doen. Dat kan op verschillende manieren: 

  • Tekst (geschreven taal) 
  • Beeld                                   
  • Geluid

Samengevat kun je zeggen dat deze punten deel uit kunnen maken van het verhaal dat verteld wordt om mensen enthousiast te maken voor een bepaald product. 

Vormen van marketing

Tal van vormen van marketing kunnen uit deze drie begrippen gemaakt worden. Denk daarbij aan: 

Persoonlijke verkoopgesprekken

De oudste vorm van marketing (of het aan de man brengen op de markt) is de persoonlijke uitleg van een product. Verkopers van nu wordt geleerd om voordelen te suggereren en niet te veel over een product in technische zin te praten. Dit laatste hangt ook weer af van de context, want in sommige technische sectoren is het wel heel belangrijk dit te doen. Maar als we het hebben over een standaard winkel als de Mediamarkt, Saturn of Expert, dan ga je het juist hebben over algemene voordelen. Bijvoorbeeld fotocamera merk A heeft een lens waar je 20 meter met kunt zoemen, die van merk B kan 40 meter ver. Dan praat je over hoeveel mooier de foto´s van merk A zijn met de goede lens. Een verkoper kan dat allemaal prima uitleggen, misschien zelfs wel in de vorm van een presentatie, bijvoorbeeld een verkoper / demonstrateur van het fotocamera merk zelf. Deze vorm is erg direct. Natuurlijk is er ook nog de telefonische verkoop waarbij de verkoper het helemaal van zijn verhaal en stem moet hebben. Bij alle verkoopgesprekken is luisteren erg belangrijk, want zo kun je erachter komen wat klanten belangrijk vinden en daarop inhaken met argumenten om het product te kopen. Waarom is het voordelig voor deze specifieke klant? 

Display / stand

Een andere vorm van direct marketing met een persoonlijke twist is de stand op een beurs, je ziet ze ook wel bij de Mediamarkt, daar kun je van alles aan de man brengen. Denk aan een koffiezetapparaat. Dan is het slim om klanten de koffie te laten proeven. Een display van het koffiemerk en een koffiezetapparaat (of de fabrikant maakt beide producten) naast de stand of ergens verderop in de winkel is dan prima idee. Je ziet ook vaak een toonbankdisplay om de aandacht te trekken. Dit zijn allemaal hele oude vormen van marketing en ze werken nog steeds. Ze zijn concreet, tastbaar en persoonlijk. 

Andere vormen van marketing

Het grote verschil met radio- en tv-reclames, of online marketing, is dat het allemaal afstandelijker en onpersoonlijker is. Ja, je kunt met online marketing een profiel maken van een persoon en daar de advertenties op afstemmen, maar dat is geen persoonlijke marketing in de zin van de klassieke marketing tussen een verkoper en een klant. Net zo zeer als chatten online in welke vorm dan ook, geen gesprek genoemd kan worden. Toegegeven, met de komst van social media influencers komt de dimensie van het persoonlijke in grote mate terug, maar het is afstandelijker dan een gesprek in de winkel met een verkoper die het product in zijn handen houdt, hetgeen je kunt uitproberen, aanraken en in het echt zien. 

We zijn ervan overtuigt dat een volledige communcatie alleen te vinden is in de directe interactie van mens tot mens, want dan kun je met al je zintuigen helder alle informatie binnen die communicatie opvangen. Dit verklaart waarom klassieke marketingtechnieken als een stand, display en een verkoper die demonstreert, nog steeds nodig zijn. Ze vullen een leegte op. Daarom denken we ook niet dat de fysieke winkel gaat verdwijnen, succesvolle online shopping bedrijven openen fysieke ruimtes in winkels (of openen filialen) waar klanten hun spullen kunnen ophalen die ze online hebben besteld om ze te zien en te proberen. Daar zijn legio voorbeelden van bekend. En dit laatste is gelegen in het feit dat mensen graag een interactie willen met het concrete, het directe, de volledige communicatie en dus de menselijke kant van het verhaal.

Gerelateerde berichten

Geïntegreerde marketing: hoe online en offline reclame te combineren

Jarenlang werd er gediscussieerd over de vraag of online of offline campagnes effectievere marketingstrategieën zijn. Het goede nieuws is dat je...

Lees meer

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden