Reclame via Google

Stap voor stap een Google AdWords account aanmaken.

Om een Google AdWords-account te maken, voer je de onderstaande vier stappen uit. Scroll naar beneden voor gedetailleerde informatie over het maken van een account.

Stap 1: Doelgroep afbakenen
Je kan kiezen uit tientallen talen en uit bijna 200 landen. Je kan er zelfs voor kiezen om advertenties alleen voor gebruikers in bepaalde plaatsen of regio’s weer te geven.

Stap 2: Je advertentie maken
Schrijf je advertentietekst en kies de zoekwoorden waarvoor je advertentie moet worden weergegeven.

Stap 3: Prijzen opgeven
Geef de gewenste valuta op en stel je kosten per klik (CPC, Cost Per Click) en je dagbudget in. Je bepaalt zelf hoeveel je uitgeeft. Er is geen minimum budget vereist.

Stap 4: Aanmelden
Voltooi je AdWords-account door het e-mailadres en een wachtwoord op te geven. Wanneer je klaar bent om de advertenties te activeren, meldt je je aan bij de nieuwe account en verstuur je je factuurgegevens.

Stap 1 van 4: Doelgroep afbakenen

Selecteer de gewenste talen en locaties waarop je je wilt richten.

Geef eerst een naam op voor je nieuwe advertentiegroep. Geef vervolgens de gewenste talen en locaties op. Je advertenties worden weergegeven voor alle gebruikers die dezelfde primaire taal/talen hebben geselecteerd. Hou er rekening mee dat de advertentie zelf niet wordt vertaald.

Je kunt de advertentie richten op klanten in bepaalde landen of regio’s of zelf een gebied specificeren waarop je je wilt richten. Selecteer de gewenste opties en klik op ‘Doorgaan’. Er wordt een pagina geopend waar je kunt opgeven op welke specifieke locaties je de advertentie wilt richten.

Als je je advertenties wilt richten op een land of een regio, klik je op de betreffende naam in het linkervenster. Klik vervolgens op ‘Toevoegen’ om het land of de regio aan het selectievenster aan de rechterkant te toe te voegen.

Met de taal- en landinstellingen bepaal je wie je advertentie krijgt te zien. Als je bijvoorbeeld de taal Frans en de landen Frankrijk en Spanje selecteert, wordt je advertentie weergegeven voor gebruikers die zich in één van deze landen bevinden en die als voorkeurstaal Frans hebben ingesteld.

Stap 2 van 4: Je advertentie maken

A. Schrijf je advertentietekst.

Geef een kop en twee regels advertentietekst op. Je kan hiervoor in totaal maximaal 95 tekens gebruiken. In het veld Zichtbare URL geef je de URL op die moet worden weergegeven in de AdWords-advertentie. De zichtbare URL mag maximaal 35 tekens bevatten. De bestemmings-URL mag maximaal 1.024 tekens bevatten. Dit is de URL van de webpagina die wordt geopend als gebruikers op je advertentie klikken.

B. Selecteer je zoekwoorden.

Gebruik voor elk zoekwoord een aparte regel. Hiervoor druk je na elk zoekwoord of zinsdeel dat
je hebt opgegeven op Enter op het toetsenbord. Controleer of de opgegeven zoekwoorden relevant zijn voor je site of product, zodat de resultaten optimaal rendabel zijn.

Met het hulpprogramma voor zoekwoorden vind je nuttige, alternatieve zoekwoorden, waar je mogelijk nog niet aan had gedacht.

Je kan een aanvullende lijst met zoekwoorden maken of deze lijst later bewerken. Je kan beginnen met een lijst met enkele zoekwoorden om te kijken wat wel en niet werkt.

Stap 3 van 4: Prijzen opgeven

A. Geef de gewenste valuta op.

Houd er rekening mee dat de valuta die je selecteert, van toepassing is op zowel de facturen als de betalingen. Als je de Amerikaanse dollar selecteert, kun je alleen betalen in Amerikaanse dollars. Zodra je een valuta voor je account hebt geselecteerd, kan je dit later niet meer wijzigen. Houd er ook rekening mee dat de geselecteerde valuta in sommige gevallen van invloed is op de beschikbare betalingsmethoden.

B. Geef de maximum kosten per klik (CPC) op.

Op basis van de opgegeven zoekwoorden berekent het AdWords-systeem de aanbevolen maximum CPC het aantal klikken en de bijbehorende kosten. Je kan deze CPC accepteren of zelf een bedrag opgeven.

Klik op ‘Verkeerschatter weergeven’ voor meer gegevens over de positie en de kosten voor afzonderlijke zoekwoorden. Je kan je maximum CPC ook wijzigen om te controleren wat het effect hiervan is op de gemiddelde positie van je advertentie, het aantal klikken en de kosten.

C. Selecteer uw dagbudget.

Je dagbudget is het bedrag dat je maandelijks wilt besteden aan deze reclamecampagnes gedeeld door het aantal dagen van de maand. Voorbeeld: als je $ 3000 wilt uitgeven in een maand met 30 dagen, bedraagt het dagbudget $ 100 per dag.

Het dagbudget dat door het AdWords-systeem wordt aanbevolen is gebaseerd op de opties die je hebt geselecteerd en de klikhistorie voor dezelfde of vergelijkbare zoekwoorden. Met dit budget ben je elke dag verzekerd van het maximum aantal vertoningen. Je kan echter elk gewenst bedrag opgeven, afhankelijk van de hoeveel die je wilt uitgeven. De vertoningen worden verdeeld over de dag.

Klik op ‘Doorgaan’. Je hebt nu de gelegenheid om al je advertenties en prijsopties te controleren voordat je de aanmeldingsprocedure voltooit.

Stap 4 van 4: Aanmelden

Geef je e-mailadres en een wachtwoord op voor je account.

Geef een e-mailadres op dat je regelmatig controleert. Alle accountgegevens worden verzonden naar dit adres. Je ontvangt updates over functies, prestatieberichten en, als je hebt aangegeven dat je ook informatie wilt ontvangen die geen betrekkingen heeft op je account, nieuwsbrieven.

Nadat je deze gegevens hebt opgegeven, klikt je op Mijn AdWords-account maken om de account te voltooien. Je ontvangt een e-mailbericht waarin je wordt gevraagd om je verzoek te verifiëren. Wanneer je dit hebt gedaan en je klaar bent om de advertenties te activeren, meldt je je aan bij de account en verstuur je je factuurgegevens. Als je kiest voor achteraf betalen, worden je advertenties weergegeven zodra google adwords je factureringsgegevens heeft ontvangen. Als je kiest voor vooruitbetalen, worden je advertenties weergegeven zodra google adwords je eerste betaling heeft ontvangen.