We leven momenteel in een economie waar het draait om het uitdragen van een unieke identiteit, waarin transparantie, een persoonlijke benadering en het verkrijgen van loyale klandizie de boventoon voeren. Klanten verwachten niet alleen hoogwaardige diensten en producten, maar hebben ook behoefte aan een prettige, veilige en klantgerichte ervaring. Ze hechten veel waarde aan het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt en verwachten dan ook dat ieder bedrijf een klantgerichte en persoonlijke benadering hanteert. Hebben klanten een slechte ervaring met een bedrijf? Dan is de kans zeer klein dat ze nogmaals een dienst of product afnemen bij datzelfde bedrijf. Ze zullen opzoek gaan naar een concurrent, waardoor zij groeien en jouw bedrijf stagneert. Om de klantgerichtheid van je onderneming te verbeteren en daarmee een loyale klandizie op te bouwen, geven we in dit blog een aantal waardevolle tips. 

Empathisch vermogen

Empathie is het vermogen om de klant en zijn beweegredenen te begrijpen. Hoewel het lijkt alsof sommige mensen met deze eigenschap worden geboren, is het een vaardigheid die je ook zeker op latere leeftijd nog kunt aanleren. Een van de makkelijkste manieren om jouw empathisch vermogen te verbeteren, is door je continu af te vragen hoe de klant zich voelt en jezelf in hem of haar te verplaatsen. Wat zou jij doen als je klant was en hoe zou je jezelf voelen bij de manier waarop je behandeld wordt? Empathie is een van de belangrijkste eigenschappen die medewerkers van een klantenservice moeten hebben. Door jezelf in te leven in jouw klanten, ben je uiteindelijk ook het best in staat om ze te helpen. De klant zal zich begrepen voelen en houdt een positieve ervaring over aan jouw bedrijf, waardoor de kans groot is dat hij of zij terug zal komen. 

De juiste woordkeuze

Het is voor ieder bedrijf onmogelijk om uitsluitend positieve ervaringen bij klanten achter te laten. Er zijn namelijk altijd situaties of personen die dit onmogelijk maken, waardoor er problemen met de klant ontstaan. Het is dan wel zaak om de problemen op een zo goed mogelijke manier met de klant op te lossen. Een van de belangrijkste onderdelen hiervan is het bewaren van kalmte en het kiezen van de juiste, positieve woorden om de klant aan te spreken. Met een positieve woordkeuze toon je aan een ontevreden klant dat je met hem of haar meedenkt en bereid bent om een passende oplossing te bieden. 

Communiceer duidelijk en begrijpelijk

Het vermogen om duidelijk en begrijpelijk te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk, is essentieel voor medewerkers van de klantenservice. Iedere vraag van een klant moet op een duidelijke, beknopte en natuurlijke manier beantwoord worden. Klanten zijn veelal op zoek naar uitleg en oplossingen, waardoor ze niet ge├»nteresseerd zijn in gedetailleerde verhalen. Wees transparant en eerlijk richting klanten over bijvoorbeeld wachttijden. Om de klanttevredenheid te stimuleren m.b.t. wachttijden, raden we aan gebruik te maken van een van de vele oproepsystemen. Alleen hiermee zorg je voor een trouwe en tevreden klandizie.