Geplaatst op
Creatieve reclame is een vorm van reclame waarbij creativiteit letterlijk van de pagina af spat: het zet ons aan het denken. De hele dag door worden we voortdurend blootgesteld aan allerlei soorten advertenties. Ze verschijnen op onze schermen, onze TV’s, op de weg en volgen ons tijdens ons woon-werkverkeer.
Onderzoek toont aan dat slechts 3% van al die advertenties een langdurige indruk achterlaten. Dit is dan ook de gouden spot waar creatieve reclame in valt. We hebben het web afgezocht om enkele van de meest creatieve tips te verzamelen, zodat je je kan laten inspireren en misschien een deel van de creativiteit in je portfolio kan inbrengen. Je kan bijvoorbeeld een fotoboek maken, zodat je makkelijk je portfolio aan mensen kan laten zien.
Sommige advertenties zijn zo slim en goed doordacht zijn dat je (of het publiek) je direct kan relateren en het grotere geheel zal waarderen. Met creatieve reclame maken marketeers een beroep op ons intellect en ons gevoel voor humor, in tegenstelling tot de provocatie van advertenties die er simpelweg zijn om de aandacht te trekken.
De reden waarom dit een interessant onderwerp is voor stockfotografen is dat je foto’s beschikbaar zijn voor grafisch ontwerpers, adverteerders en andere professionals die op zoek zijn naar visuals. Geef een nieuwe draai aan je portfolio en je hebt meteen nieuwe klanten. Hier zijn 8 tips die we hebben geleerd van creatieve reclame door de jaren heen.
- Laat het zien met beeld in plaats van woorden
- Maak iets van niets
- Gebruik waar mogelijk humor
- Toon attitude
- Breek een patroon, maak een statement
- Natuur en kunst als inspiratiebron
- Spotlight op sociaal bewustzijn
- Nieuwe kijk op oude concepten
Wat kunnen we van deze tips meenemen? Als fotograaf is de belangrijkste les dat je je creativiteit naar een hoger niveau tilt. Hoe je je fotoshoots benadert maakt het verschil. Overgiet je portfolio met stukken die een statement maken, stukken die boeiend en gedenkwaardig zijn. Als je voor deze route kiest, dan ben je op zoek naar de grotere markt waar vraag is naar creativiteit en een uniek perspectief.